For noen dager siden tok vi oss en tur til Ensjø, for å hilse på Chris og Gisle i Medarbeiderne. Det var nyttig, og det var inspirerende. Ikke minst fordi historien om Medarbeiderne handler om langt mer enn bare å gi rusfrie jobb. Det handler om innovasjon, mestring og å utvikle nye forretningsmuligheter.
Historien om Medarbeiderne begynner nå å bli godt kjent for de fleste. Likevel gir vi en kortversjon: Ideen fikk Chris Klemmetvold da han studerte i Trondheim, og tenkte at å hente glass og metallemballasje hjemme hos folk samtidig kunne gi muligheter for mennesker som sto på utsiden. Panterne ble etablert og satte igang med salg. I 2014 ble dette til selskapet Medarbeiderne, som siden har vokst jevnt og trutt og nå teller rundt 15 årsverk. Nå viser de også sorte tall.
Forretningsvirksomheten har utvidet seg til ikke bare å selge abonnementsløsninger til private husstander, men også til å tilby ulike tjenester innen flytting, sjauing, og også en rekke tjenester for ulike eiendomsselskaper. Og nå i februar tilbyr de også renholdstjenester, som de kaller «renvasking».
Bildet: Chris Klemmetvold, i et litt mer sommerlig antrekk.
Det ligger mye humor i veggene når Chris og Gisle prater, og engasjementet for å utfordre systemene er å ta å føle på. Spesielt når vi kommer inn på hvorfor Medarbeiderne nå satser på renhold, og hvorfor de velger å kalle det renvasking.
«Vi har fått utrolig god respons på det vi driver med, fra stadig flere kunder som mener det er smart å drive skikkelig, og å handle skikkelig. Det er viktig for oss.» sier Chris.
«Renholdsbransjen er også en bransje der det er mye svart arbeid og dårlige arbeidsforhold, og vi tenker at vi også kan bidra til å gjøre den bransjen bedre.»
Når vi snakker med Chris og Gisle er det så tydelig for oss at Medarbeiderne handler om de helt grunnleggende elementene av det de fleste snakker om for tiden – sosial bærekraft. Det er bare det at de ikke bare slenger om seg med ord og begreper, men faktisk viser handling og smart forretningsutvikling.
«Vi trener alle våre ansatte i salg, i det å kunne takle et nei og også blomstre av et ja. Vi lærer hverandre teknikker og utvikler salg som et fagområde, og jeg vil vel påstå at våre folk er blant de beste selgerne du finner,» sier Chris.
Samtidig kommer også samtalen raskt over på hvordan vi sammen kan bidra til at enda flere kommer i jobb i Norge. «Vi må hele veien fortelle om verdien av å jobbe smart, av å ha forsikringer på plass, av å følge opp når feil gjøres, og å kunne erstatte om uhell skjer. Heldigvis skjer det sjelden uhell, men vi skal dekke dem når det er vårt ansvar. Våre kunder har heldigvis tatt til seg dette, og velger å betale mer for våre tjenester enn å bare handle på lavest mulig pris,» avslutter Chris.