Om fire uker er det første dag etter Thanks Giving, også mer kjent i Norge som Black Friday. Heldigvis er det flere som tar et oppgjør med denne dagen.
Foto: Mika Baumeister / Unsplash
Lenge før korona var jeg opptatt av kampen mot Black Friday. Grunnen var at Black Friday kun har som grunnidé å hylle volum. Frem til Thanks Giving viste mange amerikanske butikker røde tall i regnskapet. Black Friday skulle få alle amerikanere til å gå mann av huse for å shoppe, og dermed gi sorte tall i regnskapene igjen.
Greia er bare at vi feirer ikke Thanks Giving i Norge. Og, julen er norsk varehandels viktigste omsetningsperiode. Min grunnleggende filosofi var – og er fortsatt – at det var ødeleggende for alt som handler om bærekraft å satse på dette for norske butikker. Da jeg var senterleder på Paleet var jeg mer opptatt av å fortelle historien om hele verdikjeden til varene, at produktene på Paleet var valgt ut med omhu av driverne, at varene var produsert med de beste råvarene, og presentert fordi de har en historie å fortelle. Vi valgte heller å oppfordre til å støtte aktører som Kirkens Bymisjon og andre, som ønsket å bidra til et varmere og mer inkluderende samfunn.
De siste årene har vi sett mange aktører som har tatt opp kampen mot Black Friday. Én av disse er IKEA, som vi også har fortalt om tidligere (i forhold til samarbeidet med Sisters In Business). I IKEA er bærekraft en integrert del av hele virksomhetsstyringen. De snakker ikke som mye om det, men bare gjør det. Som da de i 2018 heller lanserte «Den store strammedagen» som motvekt til Black Friday. Året etter fortalte Norge-sjefen, Clare Rodgers, at det grepet bidro sterkt til den vellykkede snuoperasjon i Norge.
I år går IKEA videre med ennå en ny forretningsløsning, der de viser sirkulærøkonomi i praksis. De lanserer «IKEA kjøper tilbake», der kunder nå kan selge tilbake brukte/gamle IKEA-møbler til IKEA – møbler som kanskje du og jeg ellers bare ville kastet på nærmeste gjenbruksstasjon. For hvem kjøper brukte IKEA-møbler? Jo, IKEA. Smart, ikke sant?
Idag har NHO presentert sin prognose for julehandelen, der de spår rekord og 7,6% vekst! Det var kanskje ikke helt hva som var ventet? Samtidig har vi også fått med oss at mange frykter for varemangel i butikkene til julehandelen på grunn av korona. Det er ikke helt lett å vite hva som faktisk vil skje. På den annen side løfter også NHO et problem: Nisje- og sentrumsbutikker vil ikke ta del i festen i like stor grad.
Mange sentrumsbutikker frykter kollaps, slik det nylig sto omtalt i DN. I tillegg frykter mange av serveringsstedene i sentrum for sin fremtidige eksistens, også godt kjent fra siste dagers mediesaker. I realiteten har korona ført til en nedstengning av sentrum, fordi nå skal alle jobbe hjemmefra. Kulturlivet lider også, som igjen gjør at butikkene og serveringsstedene lider. Alt henger sammen med alt. Og mens vi sitter hjemme og har våre digitale møter klikker vi også inn og shopper, på nettet.
Så, hva skjer da i år med Black Friday? Jo, for ikke så lenge siden leste jeg at kjøpesentrene rundt omkring nå skulle satse på Black Week, ikke Black Friday. Begrunnelsen for dette handlet om smittehensynet, selvsagt, og ingenting om bærekraftig omsetning. Det er fordi kjøpesentrenes oppgave og mandat handler om å selge mest mulig, fordi leiekontraktene er utformet slik at det er omsetningsvolumet som avgjør leieinntektene til gårdeier, og dermed hvordan eiendommene får sin verdivurdering. Heldigvis er det unntak, og jeg ble derfor veldig glad da jeg i går leste at kjøpesentrene til OBOS Eiendom ikke skulle markedsføre verken Black Friday eller Black Week. Der skulle de heller starte julehandelen tidligere, og håpe å spre handel utover i tid. Det var klokt, og det viser en gårdeier som forstår samfunnsansvaret sitt.
Dessverre vil nok mye handel fortsatt gå til nettbutikkene, de store varehandelsaktørene, og til alt annet enn bysentra. Byene – som mange mener skal være motoren i en fremtidig bærekraftig økonomi – vil slite. Tidlig i våres tok vi til orde for å investere og satse skikkelig i bysentra, for å kunne ha planmessig omstilling. Og sist uke foreslo jeg ti tiltak for levende byer, hvor tilsvarende satsinger også ble nevnt.
Mens vi venter får vi bare hylle de bedriftene som heller velger å satse bærekraftig. Som IKEA og OBOS.
Black Friday er ikke blant løsningene for fremtiden, folkens. Heller ikke Black Week.